.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
پیامدهای هدفمندکردن بر کشاورزی چیست؟

عضو کمسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بر این باور است که کشاورزان باید با تحمل مقداری فشار و بالا بردن بهره وری بتوانند به اجرای قانون هدفمند کردن کمک کنند چرا که هدفمندی فقط تاثیر منفی ندارد بلکه تاثیرات مثبت آن بر بخش کشاورزی هم اثر گذار خواهد بود.

اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و آزاد سازی قیمت حامل‌های انرژی تاثیری بسیار عمیق بر بخش‌های تولیدی از جمله بخش کشاورزی خواهد گذاشت.

بهمن محمدی در گفت‌وگو با فرارو با بیان اینکه در آستانه هدفمند کردن یارانه‌ها باید تلاش کنیم تا فضا ملتهب نشود، گفت: «اگر فقط تاثیرات منفی ای قانون بیان شود، اضطراب حاکم می‌شود. هدفمندی قانونی مفید برای اقتصاد کشور است. البته ممکن است در ابتدا شوک اقتصادی نیز ایجاد کرده و فشاور بیاورد. باید گفت که این قانون از آرزوهای مدیران کشور از دوره‌های مختلف بود. ولی به هر دلیلی تا کنون اجرا نشد.»

نماینده مردم اصفهان افزود: «این تحول بزرگ اقتصادی بر بخش‌های مختلف از جمله بخش کشاورزی می‌تواند اثر مثبت داشته باشد. چرا که اقتصاد شفاف شده و رابطه تولید، درآمد و کار از این آزاد شدن اقتصادی بهره خواهد برد. بنابراین هر کس کار بهتری انجام داد نتیجه بهتری نیز خواهد دید.»

وی با اشاره به تاثیرت منفی هدفمند سازی بیان کرد: «در کنار این مسایل مهم، تاثیراتی را کوتاه مدت شاهد خواهیم بود که همان بحث افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی است. البته نهاده‌های کشاورزی شامل این قانون نیست. ولی حامل‌های انرژی که در کشاورزی هم نقش دارند، تاثیر خود را در این بخش بر جای خواهند گذاشت.»

محمدی درباره مزایای اجرای هدفمند سازی برای بخش‌های تولیدی گفت: «ازجمله مزایای اجرای این قانون پرداخت نقدی یارانه‌ها است و مورد دیگر تعلق30 درصد از ناحیه درآمد حاصل ازهدفمند کردن یارانه‌ها به بخش تولید است که تولید کننده‌ها درهمه بخش‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند. پس بخش کشاورزی و صنعت از این مسئله سود می‌برند. چنانچه در قانون آمده این بودجه در اختیار دولت است تا بتواند این بخش‌ها را از طریق دیگری مورد حمایت قرار دهد تا فشار به آنها وارد نیاید. پس از این بابت هم نگرانی وجود ندارد. تاثیری هم که روی قیمت تمام شده خواهد بود بعد از آزاد سازی، موجب افزایش بهره وری، کاهش هزینه و مدیرت صحیح می‌شود.»

این عضو کمسیون کشاورزی در مورد نحوه تعلق 30 درصد به بخش کشاورزی گفت: «دولت باید الویت بندی کرده و محاسبه کند که کدام بخش بیشترین آسیب را می‌بیند. بدین ترتیب مشخص می‌شود که این 30 درصد به کدامیک از بخش‌ها باید بیشتر تعلق گیرد.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اجرا هدفمندی باعث کاهش تولید در بخش کشاورزی خواهد شد، اظهار کرد: «به هر حال زمین رها نمی‌شود و بخش کشاورزی هم با توجه به بیکاری موجود در جامعه ظرفیتش پر می‌رسد. ولی کشاورزان باید مقداری خود را جمع و جور کرده و به خود فشار بیاورد تا هزینه‌ها را کاهش داده و بهره‌وری را بالا ببرند. برای مثال راندمان آبیاری در کشور بین 30 تا 36 درصد است. این فشار موجب می‌شود که ما آبیاری کم هزینه را توسعه داده و راندمان را بالا ببریم. بعضی وقت‌ها سختی موجب شکوفایی می‌شود و تلاش و تولید بالامی‌برد. بعید است تولید در کشاورزی کاهش یابد.»


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.108 seconds.